Doświadczony zespół konsultantów, dbając o najwyższą jakość szkoleń, nastawiony jest na ciągłe doskonalenie własnych umiejętności. Uzupełniamy kadrę prowadzącą zajęcia o zewnętrznych specjalistów oraz pozyskujemy współpracowników w środowiskach naukowych. Nasze kompetencje potwierdzone są przez wysokie wyniki systematycznie prowadzonej ewaluacji form doskonalenia oraz zaproszenia do udziału w realizacjach ogólnopolskich (konferencjach, seminariach, projektach oświatowych). Dzięki wysokiej ocenie efektów naszych działań stale współpracujemy ze wszystkimi szkołami i placówkami oświatowymi i kulturalnymi z terenu powiatu kartuskiego, szkołami wyższymi z całej Polski, organizacjami pozarządowymi. CIE w Kartuzach ma doświadczenie w realizacji systemowych programów oświatowych. Poprzez wydawane publikacje pomagamy w tworzeniu nauczycielskiego warsztatu pracy oraz upowszechniamy wartościowe rozwiązania metodyczne.
Poszczególne sposoby realizacji obowiązkowych zadań wyłoniliśmy dokonując analizy różnych źródeł:
a) kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017
b) priorytetów Pomorskiego Kuratorium Oświaty
c) wyników własnej diagnozy potrzeb edukacyjnych nauczycieli
d) priorytetów Powiatu Kartuskiego
Zgodnie z podanymi wcześniej podstawami prawnymi i koncepcją pracy CIE w Kartuzach opracowany został plan na bieżący rok szkolny, obejmując zadania ze wszystkich obowiązkowych zakresów:
Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli wynikającego z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w związku z wymaganiami wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;
Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli dotyczącego realizacji podstaw programowych, w tym opracowywanie i adaptowanie programów nauczania;
Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w obszarze diagnozowania potrzeb uczniów i indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w obszarze przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; z pózn. zmianami
Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w obszarze potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z pózn. zmianami;
Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą;
Organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, nauczycieli zatrudnionych w szkołach z językiem kaszubskim;
Prowadzenie powiatowego systemu informacji pedagogicznej, w tym gromadzenie udostępnianie informacji dotyczących dostępnych form kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Poszczególne sposoby realizacji zadań w tych obszarach zostały ustalone na podstawie dwóch głównych źródeł:
a) kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 podpisane przez Minister Edukacji Narodowej
b) Pomorskiego Kuratora Oświaty
rekomendacji z przeprowadzonej w 2016 r. przez CIE w Kartuzach diagnozy potrzeb i oczekiwań nauczycieli i dyrektorów szkół i liderów zespołów w zakresie doskonalenia nauczycieli.
Plan pracy opracowano na podstawie:
1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli z późniejszymi zmianami;
2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych
3. Statutu Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach
4. Kierunków polityki oświatowej wyznaczonych przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Pomorskiego Kuratora Oświaty
5. Wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego Pomorskiego Kuratora Oświaty za rok szkolny 2015/ 2016
6. Wyników własnej diagnozy potrzebedukacyjnych uczestników szkoleń, warsztatów, projektów realizowanych przez CIE w Kartuzach.
Najważniejszym zadaniem w roku szkolnym 2016/2017 jest utrwalanie wypracowanych efektów zrealizowanego 2-letniego programu wspierania rozwoju szkół w powiecie kartuskim m.in. w różnych formach współpracy ze szkołami uczestniczącymi w projekcie– 42 szkoły oraz 16 sieci współpracy oraz poszerzanie ich zakresu.
Kontynuujemy również program wspierania uczniów zdolnych w powiecie kartuskim. Od jesieni po trzyletnim okresie współfinansowania przez organy prowadzące szkoły, uczestnicy zajęć LCNK zostaną ponownie objęci wsparciem finansowym przez Pomorski Urząd Marszałkowski. W roku szkolnym 2016/2017 dodatkowo zostaną realizowane zajęciach w grupach biologiczno-chemicznych oraz grupach związanych z rozwijaniem kompetencji społecznych (w ramach zleconego pilotażu przez Urząd Marszałkowski). W sumie opieką zostanie objętych 64 uczniów szkół gimnazjalnych oraz 64 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. CIE pełni rolę koordynatora oraz wykonawcy tego zadania. Jak co roku w czasie wakacji zostanie zorganizowany kolejny obóz naukowy.
Rozwijamy też ofertę innowacyjnych działań edukacyjnych, m.in. w formie interaktywnych wystaw (sztuka, literatura, historia) połączonych z zajęciami pokazowymi dla nauczycieli. W tym roku uruchomiliśmy nowy projekt „Wystawa z klasą…” łączący objazdową wystawę problemową z działaniami edukacyjnymi (w tym roku było to malarstwo pejzażowe oraz historyczne, m.in. J. Matejki), co pozwoliło na udział w zajęciach grup z miejscowości znacznie oddalonych od Kartuz. Kontynuacją będzie planowana wystawa interaktywna „Ogród z klasą” oraz kolejna „Historia z klasą”. Poszerzając działania związane z edukacją patriotyczną oraz historyczną do dotychczas realizowanych happeningów 11 listopada, dołączyliśmy organizację wydarzeń 3 Maja na kartuskim Rynku.
Po uruchomieniu działań integrujących szkoły wokół edukacji matematycznej (m.in. realizacja kolejnej „Nocy z Pi”, „Matematyki pod żaglami”), kolejnymi są działania wokół przyrody. CIE realizuje projekt „Powszechny spis z natury” współfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Jego celem jest rozwijanie wiedzy o bioróżnorodności (teren powiatu kartuskiego) przewz włączenie nauczycieli oraz uczniów wszystkich etapów nauczania w działania projektowe, badawcze. Projektowi towarzyszy kurs dla nauczycieli współorganizowany z Uniwersytetem Gdańskim, Kaszubskim Parkiem Krajobrazowym oraz Lasami Państwowymi.
Ważnym obszarem działaniem jest edukacja regionalna oraz wspieranie nauczycieli języka kaszubskiego w działaniach edukacyjnych. Przygotowujemy nowoczesną publikację kierowaną do osób zainteresowanych poznawaniem Kaszub- rodzinnie lub z klasą, związaną z tworzonymi przez nas 10 ścieżkami edukacyjnymi. (projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Powiat Kartuski). Od dwóch lat realizujemy wspólnie z samorządami kaszubskich powiatów oraz szkołami projekt „Wanożenie i czytanie” związany z wędrówką i czytaniem tekstów Majkowskiego oraz Derdowskiego.
Zadania ustawowe:
1) a) pomoc w giagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokajania potrzeb szkoły lub placówki,
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizacji,
d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania;
2) organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu dokonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń'
3) prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, koferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń,
4) udzielanie konsultacji,
5) upowszechnianie przykładów dobrej praktyki.
CENTRUM INICJATYW EDUKACYJNYCH – POWIATOWY OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W KARTUZACH
lp | zadanie | termin | Odpowiedzialny |
1 |
organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki w zakresie określonym w § 15 ust. 1 i 2 lub innym wskazanym przez szkołę lub placówkę, wynikającym z potrzeb szkoły lub placówki: a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki: - warsztat diagnostyczno-rozwojowy mający na celu określenie priorytetów rozwojowych szkoły w roku szkolnym 2016/2017 - diagnoza bieżących potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego dyrektorów oraz nauczycieli - konsultacje metodyczne - wspieranie w opracowaniu raportu wyników matur i egzaminów zawodowych |
Cały rok
X-XI 2016
na bieżąco
zgodnie z harmonogramem egzaminów |
Dyrektor Zespół doradców i konsultantów Dyrektor |
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki: -organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli i dyrektorów: kursy doskonalące, konferencje i seminaria, warsztaty, konsultacje, doradztwo metodyczne, dobre praktyki, lekcje pokazowe, publikacje, strona internetowa CIE ; - prowadzenie zajęć pokazowych na specjalnie organizowanych wystawach interaktywnych w CIE; - badanie potrzeb szkoleniowych i edukacyjnych nauczycieli, dyrektorów; - prowadzenie badań nad efektywnością działań, projektów, szkoleń, kursów; - opracowanie wyników badań, diagnoz; - Tworzenie raportów. Opracowanie rekomendacji. Pomoc w badaniach diagnostycznych nad zidentyfikowanymi problemami wskazanymi przez szkołę lub zespół szkół. - wspieranie rozwoju zainteresowań uzdolnionych dzieci i młodzieży |
Rok szkolny 2016/2017
Zgodnie z harmonogramem form doskonalenia
Zgodnie z harmonogramem Lokalnego Centrum Nauczania Kreatywnego |
Dyrektor, Zespół doradców i konsultantów Specjalista ds. obsługi szkoleń i projektów; pracownicy merytoryczni |
|
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja: organizacja form doskonalenia, szkoleń rad pedagogicznych, konferencji metodycznych, wsparcia szkół oraz nauczycieli zgodnie z potrzebami nauczycieli, kreowanie tych potrzeb poprzez odpowiedni dobór problematyki, spotkania konsultacyjne, współpracę z uczelniami, uznanymi ekspertami, koordynatorami sieci współpracy, szkolnymi liderami. Zakres: -umiejętności edukacyjne i wychowawcze, -praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym uczniów zdolnych), -indywidualizacja procesu nauczania, -rozpoznawanie potencjału dzieci oraz młodzieży, -aktywizujące i motywujące metody nauczania, -edukacja czytelnicza i językowa, - edukacja matematyczna; - edukacja informatyczna; - zastosowanie gier planszowych w rozwijaniu wielorakich kompetencji uczniów -wspieranie procesu uczenia się, -ocena efektów działań edukacyjnych i wychowawczych, -rozwijanie umiejętności interpersonalnych, -edukacja zawodowa, analiza rynku pracy, spójność pomiędzy kształceniem zawodowym a rynkiem pracy; - radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w klasie/szkole; - korzystanie z TI, wykorzystanie tablic multimedialnych w szkole; -wspieranie rozwoju ucznia; -edukacja wczesnoszkolna; - wychowanie aksjologiczne; Współpraca z ekspertami, trenerami, szkołami wyższymi
|
Cały rok zgodnie z harmonogramem |
Dyrektor Zespół doradców i konsultantów Pracownicy merytoryczni obsługa administracyjna |
|
d) wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania: - ewaluacja prowadzonych form doskonalenia zawodowego dyrektorów oraz nauczycieli; - sprawozdanie z organizacji form doskonalenia – lipiec 2017 |
Cały rok, zgodnie z harmonogramem szkoleń
Lipiec 2017 |
Dyrektor Zespół doradców i konsultantów Pracownicy merytoryczni obsługa administracyjna |
|
Organizacja i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i dyrektorów szkół i placówek, którzy w sposób zorganizowany współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, a w szczególności poprzez wymianę doświadczeń: - sieć nauczycieli bibliotekarzy; - sieć nauczycieli języka kaszubskiego; - sieć nauczycieli klas I-III; - sieć nauczycieli matematyki; - sieć nauczycieli przedmiotów przyrodniczych; - sieć doradców zawodowych i nauczycieli przedmiotów zawodowych; - sieć nauczycieli języka polskiego. |
Cały rok szkolny 2016/2017 |
Dyrektor Zespół doradców i konsultantów obsługa administracyjna |
|
3 |
Prowadzenie form doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i i innych form doskonalenia: - przygotowanie i realizacja oferty doskonalenia na podstawie głównych kierunków polityki oświatowej państwa, KO, samorządów lokalnych powiatu kartuskiego oraz dotychczasowych osiągnięć CIE; - wspomaganie szkół w realizacji funkcji wychowawczych, szczególnie związanych z edukacją patriotyczną, historyczną, kulturową i aksjologiczną; - wsparcie szkół w wykorzystaniu wyników egzaminów zewnętrznych, zawodowych, matury, przygotowanie wspólnie ze szkołami ponadgimnazjalnymi raportu – analizy wyników; - organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek oświatowych; - doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych ze wspieraniem rozwoju uczniów, diagnozowania potrzeb, umiejętności wychowawczych; - wzmocnienie kompetencji kluczowych zgodnych z potrzebami rynku pracy; Organizacja konferencji metodycznych, seminariów, spotkań konsultacyjnych oraz z ekspertami – współpraca ze szkołami wyższymi, samorządami, organizacjami pozarządowymi, dyrektorami szkół i placówek oświatowych, koordynatorami sieci współpracy, m.in. Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Politechnika Gdyńska, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku: Zakres tematyczny konferencji i seminariów: - rozwiązywanie problemów związanych z dorastaniem ucznia; - doradztwo zawodowe; - edukacja przyrodnicza; - kompetencje społeczne dyrektora szkoły; - praca z uczniem zdolnym; - kompetencje kulturowe |
Cały rok, Wrzesień 2016 – oferta wstępna oraz sukcesywnie zgodnie ze zgłoszeniami |
Dyrektor, Zespół doradców i konsultantów |
4 |
Udzielanie konsultacji: przez doradców metodycznych oraz konsultantów zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami: w zakresach: edukacja wczesnoszkolna, matematyczna, przyrodnicza, polonistyczna, edukacja całożyciowa, język kaszubski i edukacja regionalna, wspieranie uzdolnień, praca projektowa, |
Cały rok szkolny 2016/2017. Organizacja konferencji metodycznych we wrześniu 2016, styczeń/luty 2017, kwiecień/maj 2017 |
Dyrektor Zespół doradców i konsultantów Pracownicy merytoryczni obsługa administracyjna |
5 |
Upowszechnianie dobrych praktyk - upowszechnianie informacji o działalności CIE na stronie ciekartuzy.pl; przez wydawnictwa i publikacje oraz media; - wzmacnianie działań sieci wsparcia; - prowadzenie zajęć pokazowych na lekcjach w szkołach oraz w ramach specjalnie przygotowywanych wystaw interaktywnych; - upowszechnianie wyników badań nad uczeniem się, osiągnięć okołoedukacyjnych dyscyplin naukowych -bieżące opracowywanie i upowszechnianie materiałów metodycznych dla nauczycieli oraz materiałów promujących działania Centrum oraz szkół -plakaty, ulotki, informacje umieszczanie na stronie www, w lokalnych mediach, filmy, artykuły dla prasy, konferencje prasowe, współpraca z młodzieżowymi grupami dziennikarskimi, filmowymi, „Regał” |
Cały rok szkolny zgodnie z wypracowany harmonogramem działań |
Dyrektor Zespół doradców i konsultantów Pracownicy merytoryczni obsługa administracyjna |
6 |
Inne zadania
- organizacja XVI Targów Nauki i Kultury jako międzyszkolnego projektu rozwijającego postawy twórcze, badawcze, integrującego środowisko szkolne z udziałem wszystkich szkół ponadgimnazjalnych powiatu kartuskiego:
Gimnazjum: 2 grupy matematyka, 2 grupy fizyka, dwie grupy informatyka, 1 grupa kompetencje społeczne oraz 1 grupa – biologiczno/chemiczna oraz analogicznie poziom ponadgimnazjalna. Grupy biol-chem. oraz kompetencji społecznych w ramach wojewódzkiego pilotażu.
e) Kontynuacja projektów edukacyjnych: - interaktywne wystawy Edukacyjne – edukacja artystyczna, kulturowa, literacka, patriotyczna i historyczna; - wędrówki literacko/historyczne po Kaszubach – stworzenie 10 tras edukacyjnych „questów”- realizacja zajęć z grupami szkolnymi; - eksperymenty – realizacja zajęć w szkołach (w zakresie nauk przyrodniczych współpraca z Uniwersytetem Gdańskim; - Młodzieżowy Ruch Naukowy - MRN – eksperymenty, współpraca ze szkołami podstawowymi; - działania i gry literackie – jako gry miejskie – forma aktywizacji; - Wanożnik – muzeum w drodze – międzyszkolny projekt pozwalający na dzielenie się wiedzą, doświadczeniami; - język kaszubski „Wanożenie literackie” czyli czytanie w drodze tekstów kaszubskich; – organizacja działań parateatralnych wokół tekstu literackiego, rozwijanie postaw kreatywnych – kontynuacja programu – edukacja czytelnicza, - wprowadzenie nowych działań literackich ze szkołami w formie happeningów nawiązujących do wybranych książek- „Bohater z klasą”; - wydanie „Regału” -„Reaktywacja historii” – edukacja patriotyczna, historyczna, uruchamianie działań młodzieżowych „przywracających” znaczenie historii w sposób bliski młodym ludziom - prezentacja efektów tych działań (wystawy, publikacje, seminaria itp.); m.in. wystawy interaktywne, happeningi, gry miejskie – 3 Maja oraz 11 listopada; - edukacja matematyczna „Noc z Pi” – współpraca z 20 szkołami z terenu powiatu kartuskiego; - edukacja matematyczna „Matematyka pod żaglami” – współpraca z Ośrodkiem Sportów Wodnych w Brodnicy Górnej; - edukacja przyrodnicza – „Powszechny spis z natury”-realizacja projektu współfinansowanego przez WFOŚ w Gdańsku; |
Cały rok Przełom marca/czerwca 2017
Od września 2016 do czerwca 2017
Od września 2016 do czerwca 2017
Od X 2016 do V 2017
Od X 2016 do VI 2017
Od IX 2016 do sierpnia 2017
V-VI 2017
X 2016- VI 2017
Maj 2017
XI – XII 2016
I – VI 2017
XI 2016-I 2017
11 listopada 2016 3 maja 2017 Marzec 2017
Czerwiec 2017
Wrzesień 2016 – maj 2017 |
Dyrektor Zespół doradców i konsultantów, liderzy animatorzy, obsługa administracyjna oraz pracownicy merytoryczni |
7 | Kontynuacja współpracy z instytucjami nauki, kultury, mediami, znaczącymi osobami, animatorami, samorządami oraz współdziałani z innymi placówkami doskonalenia nauczycieli. |
Cały rok |
Dyrektor, zespół doradców, administracja |
8 | Organizacja spotkań z autorami podręczników, programów, pomocy metodycznych, projektów edukacyjnych, przedstawicielami innych placówek oświatowych. | Cały rok |
Zespół doradców i konsultantów, Biblioteka Pedagogiczna |
9 | Gromadzenie publikacji metodycznych, literatury związanej z tematyką wystaw interaktywnych; pomocy dydaktycznych, instrumentów. Tworzenie rekwizytów, scenografii, scenariuszy działań w specjalnie konstruowanej przestrzeni edukacyjnej CIE, dokumentacji dokonań. Prezentowanie zdjęć z działań w - formie wystaw. | Cały rok |
Zespół doradców i konsultantów, dyrektor Biblioteka Pedagogiczna zaproszeni specjaliści, instruktorzy OZP |
W roku szkolnym 2016/2017 Biblioteka Pedagogiczna w Kartuzach w swoich działaniach i postawionych zadaniach skupi się na realizacji zadań ujętych w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych z dnia 28 lutego 2013 r., zadań statutowych Centrum Inicjatyw Edukacyjnych oraz zadaniach nawiązujących do kierunków polityki oświatowej Ministra Edukacji Narodowej.
W dalszym ciągu rozwijane będą działania edukacyjne, promujące literaturę i czytelnictwo, rozwijające kompetencje czytelnicze m.in. w formie wystaw interaktywnych (literacko-plastycznych), otwartych zajęć dla nauczycieli połączonych z Małą Sceną Pacynkową – „Czytadełka”.
Ponieważ Sejm RP ustanowił rok 2017 Rokiem sześciu patronów: Josepha Conrada - Korzeniowskiego, marszałka Józefa Piłsudskiego, Adama Chmielowskiego i błogosławionego Honorata Koźmińskiego oraz Tadeusza Kościuszki, Rok 2017 będzie też Rokiem Rzeki Wisły uruchomione zostaną także działania wokół któregoś z patronów.
Lp. | Zadanie | termin | odpowiedzialny |
1. |
Planowanie i sprawozdawczość:
|
czerwiec 2016 cały rok |
Agnieszka Krzyżanowska |
2. |
Gromadzenie, opracowywanie i selekcja zbiorów:
|
cały rok lipiec 2016 cały rok cały rok |
Agnieszka Krzyżanowska Karolina Konieczna |
3. |
Prowadzenie działalności informacyjnej i bibliograficznej:
|
cały rok na bieżąco |
Agnieszka Krzyżanowska Karolina Konieczna |
4. |
Inspirowanie i promowanie edukacji czytelniczej i medialnej:
|
cały rok |
Agnieszka Krzyżanowska Karolina Konieczna |
5. |
Organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek oraz bibliotek szkolnych:
|
zgodnie z potrzebami nauczycieli |
Agnieszka Krzyżanowska Karolina Konieczna |
6. |
Działalność edukacyjno - kulturalna:
|
na bieżąco |
Agnieszka Krzyżanowska Karolina Konieczna |
7. | Współpraca z instytucjami samorządowymi i innymi organizacjami:
|
na bieżąco |
Agnieszka Krzyżanowska Karolina Konieczna |
8. | Doskonalenie pracowników:
|
cały rok |
Agnieszka Krzyżanowska Karolina Konieczna |
PLAN PRACY OŚRODKA ZAJEĆ POZASZKOLNYCH
W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
W roku szkolnym 2016/2017 Ośrodek Zajęć Pozaszkolnych w swoich działaniach
i postawionych zadaniach skupi się na realizacji zadań nawiązujących do kierunków polityki oświatowej Ministra Edukacji Narodowej oraz na czterech głównych grupach zadań:
Lp. | Zadanie | Termin | Odpowiedzialny |
Edukacja przyrodnicza i nauki ścisłe | |||
1. |
Wspieranie rozwoju szkół oraz nauczycieli poprzez organizację: - „Zajęć z eksperymentami” z uczniami szkół podstawowych powiatu kartuskiego, - konferencji naukowych, - zajęć ze studenckimi kołami naukowymi, - happeningów edukacyjnych, - propagowanie różnych form gier edukacyjnych. |
Cały rok |
Dyrektor, obsługa administracyjna, nauczyciel instruktor. |
2. |
Współpraca w realizacji projektu „Zdolni z Pomorza”: - współpraca z nauczycielami oraz uczniami objętymi projektem, - promowanie w środowisku osiągnięć projektu. |
Cały rok |
Nauczyciel instruktor, Zespół doradców i konsultantów, Dyrektor, Animatorzy, Obsługa administracyjna. |
3. |
Współorganizacja projektów cyklicznych: I. III cykl zajęć LogiKo, II. III Dzień i Noc z Pi, III. XV Targów Nauki i Kultury jako międzyszkolnego projektu rozwijającego postawy twórcze, badawcze, integrującego środowisko szkolne, IV. III Matematyka pod żaglami. |
Cały rok |
Dyrektor, obsługa administracyjna, nauczyciel instruktor, nauczyciele bibliotekarze. |
4. |
Organizacja i prowadzenie cyklicznych zajęć w ramach: - Młodzieżowego Ruchu Naukowego „Wiedza to Fun – Kartuzy” (2-godzinne spotkanie co dwa tygodnie dla grupy 20-osobowej) |
Cały rok | Nauczyciel instruktor |
5. | Współorganizacja wyjazdów, wycieczek dla dzieci i młodzieży. |
Cały rok |
Dyrektor, obsługa administracyjna, nauczyciel instruktor. |
6. |
Współorganizacja seminariów, konferencji, działań terenowych kierowanych do młodzieży w ramach projektu „Powszechny spis natury z natury – Matczé zelé (mięta), czyli poczuj miętę do przyrody” współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej |
Cały rok |
Dyrektor, obsługa administracyjna, nauczyciel instruktor. |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym | |||
7. |
Nawiązywanie kontaktu ze szkołami, nauczycielami. Wypracowywanie tematyki spotkań, zasad obowiązujących na zajęciach. |
Cały rok | Nauczyciel instruktor |
8. |
Diagnozowanie potrzeb dzieci, młodzieży i nauczycieli poprzez : - przeprowadzenie ewaluacji, ankiet, wywiadów, - organizację spotkań fokusowych. |
Cały rok | Nauczyciel instruktor |
9. |
Przygotowanie oraz opracowywanie scenariuszy zajęć, materiałów do działań, pomocy dydaktycznych. |
Cały rok | Nauczyciel instruktor |
10. |
Koordynacja oraz organizacja szkolnych, powiatowych konkursów, obsługa spotkań finałowych, udział |
Cały rok |
Dyrektor, administracyjna, nauczyciel instruktor. |
11. |
Współpraca z organizacjami, stowarzyszeniami: - Stowarzyszeniem Powiatowego Sejmiku Młodzieżowego - Stowarzyszeniem „Borowy Las dla Przyszłości”, - Szkołą Muzyczną I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kartuzach, - samorządami uczniowskimi, - Uniwersytetem Trzeciego Wieku. |
Cały rok |
Dyrektor, zespół doradców, nauczyciel instruktor. |
12. |
Kontynuacja współpracy z instytucjami nauki, kultury, mediami, znaczącymi osobami, animatorami, samorządami oraz współdziałanie z innymi placówkami doskonalenia nauczycieli. |
Cały rok |
Dyrektor, nauczyciel instruktor. |
13. | Współpraca ze środowiskiem kół naukowych działających przy Uniwersytecie Gdańskim, Politechnice Gdańskiej oraz mediami. | Cały rok |
Dyrektor, nauczyciel instruktor. |
14. |
Promocja działań Ośrodka Zajęć Pozaszkolnych poprzez: - rozmowy informacyjne z młodzieżą oraz nauczycielami, - umieszczanie bieżących wiadomości na stronie internetowej, - organizacja wystaw podsumowujących wydarzenia współorganizowane przez Ośrodek Zajęć Pozaszkolnych, - współpracę z lokalnymi mediami tj. Telewizja Wybrzeże, Kartuzy.info, Express Kaszubski. |
Cały rok |
Nauczyciel instruktor |
15. |
Współpraca z Wydziałem Strategii i rozwoju powiatu kartuskiego: - stworzenie filmu promującego budowaną Strategię Rozwoju Powiatu Kartuskiego 2016-2040 |
Wrzesień –listopad 2016 | Nauczyciel instruktor |
Edukacja literacka | |||
15. |
Współorganizacja i współprowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży w ramach Galerii Edukacyjnej „SztukAkcja” wokół - klasyki literatury dziecięcej i młodzieżowej, - sztuki, malarstwa, nauki oraz historii, - bajek dla najmłodszych, jako kontynuacja „Małej Sceny Pacynkowej”. |
Cały rok |
Dyrektor, nauczyciel instruktor, nauczyciele bibliotekarze. |
16. | Organizacja happeningów, działań i słuchowisk literackich. | Cały rok |
Dyrektor, Nauczyciel instruktor, Nauczyciele bibliotekarze. |
Edukacja regionalna i kulturalna | |||
17. |
Współorganizacja projektów cyklicznych: I. Happening No 8 11 listopada: a) powołanie Młodzieżowego Komitetu Organizacyjnego. b) organizacja spotkań dla młodzieży i dorosłych na temat historii i Kultury Kaszub, c) przygotowanie wystawy historycznej, d) organizacja gry miejskiej, e) przygotowanie happeningu 11 listopada II. Polonez Maturzystów 2016, III. II Happening Święta Konstytucji 3 maja : a) spotkania organizacyjne z uczniami wszystkich etapów nauczania, b) przygotowanie wydarzenia, które będzie miało miejsce na kartuskim Rynku w czasie obchodów 3 maja IV. III Wanoga z czytaniem tekstów kaszubskich |
Cały rok 11 listopada Styczeń 2017 3 maja 2017 Maj/czerwiec 2017 |
Dyrektor, obsługa administracyjna, nauczyciel instruktor, nauczyciele bibliotekarze. |