cie@ciekartuzy.pl
tel. 58 681 46 96

Uniwersytet Trzeciego Wieku

facebook_page_plugin

 

Z przyjemnością ogłaszamy, iż nabór na letni obóz w 2018 roku – „Cieszyn 25.06-8.07, 2018 r” -   rozpoczynamy 15 lutego 2018r. o godzinie 0:00.

 

Zgłoszenia (czyli Państwa deklaracja/informacja ujęta w mailu) przesyłacie Państwo 15 lutego 2018 r., od godziny 0:00 na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przypominamy, że liczy się jak zawsze kolejność zgłoszeń, niemniej jednak dodatkowo bierzemy pod uwagę – systematyczny udział w zajęciach, wyjazdy na spotkania akademickie oraz dodatkowe.

Maile (Państwa zgłoszenia) przesyłane przed datą 15 luty 2018 r.  do Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach, nie będą rozpatrywane.

 

Przypominamy, że tegoroczny obóz organizujemy w Cieszynie, przy współpracy z Uniwersytetem Śląskim.

Jego tematem jest GRANICA, będziemy więc badać i tworzyć to zjawisko w sztuce, fizyce, matematyce, przyrodzie, używając różnorodnych narzędzi.

Zamieszkamy w Akademiku, będziemy przemieszczać się też na stronę czeską, wędrować po Beskidach.

TERMIN: 25.06. – 7.07. czyli tym razem dwa tygodnie.

Kadra sprawdzona i gotowa do wyjazdu: poznaliśmy ich na poprzednich obozach, na naszych zajęciach.

KOSZT : planowany 1500  zł od osoby – wpłata uczestników: 500 zł.

Jak zawsze dołączy do nas Świdnica, Łowicz, Zakopane.

Pozdrawiamy, rezerwujcie terminy.

 

Zaproszenie /Filmik poniżej, przygotowany przez Mateusza Grzechnika i Magdalenę Kelner.

https://doc-14-70-docs.googleusercontent.com/docs/securesc/74l3b9n2vvgjj0lc1oja5osjdss2n1cq/42u1qnb378h9buh4vlvcad8s131h8glk/1518523200000/07684561315287614029/03744436862595127976/1Lm-G_9Z3LTyBXF84hBU9DGeVok-KZjID?e=download&nonce=dos6kun65nmq0&user=03744436862595127976&hash=hlma0k6a1naguhk6t83h6uomd471512d

W sobotę ( 27.01.2018r) grupa 29 uczniów (uczestników projektu Zdolni z Pomorza –powiat kartuski) wraz z opiekunami pojechali do Experymentu w Gdyni, aby zgłębiać tajniki biologii, chemii, fizyki i matematyki. Uczniowie przez ponad cztery godziny aktywnie eksploatowali stanowiska naukowe. Wysłuchaliśmy również opowieści Bartka o trudnych warunkach życia na stacji badawczej i codziennej pracy oceanografa. Bartek przez rok mieszkał na Antarktydzie i podzielił się z nami urokami tej krainy oraz spotkaniami z pingwinami. Po zdobywaniu wiedzy naukowej udaliśmy się w teren. Przeszliśmy błotnistą drogą (skutki długotrwałych opadów) do plaży w Redłowie i podziwiając skarby przyrody (kamienie, muszle małży bałtyckich) oraz niszczycielską działalność wody (lawiny błotne na skarpach) dotarliśmy do klifu w Orłowie. Tu sprawdziliśmy zawartość chlorków w wodzie morskiej oraz roztopionym śniegu (pobranym podczas dojścia do plaży). Na zakończenie wyprawy pamiątkowe zdjęcia na końcu molo w Orłowie i powrót do domów. Niektórzy uczestnicy przysnęli w autokarze J. Opiekunami uczniów byli: pani Ania (biologia), pani Ania (chemia), pan Kamil (fizyka) i Marcin (student biotechnologii) [AB].

DSCF1271

DSCF1274

DSCF1272

DSCF1268

 

sparrow 2786776 960 720

 

Plan wyjazdu do EXPERYMENTU w Gdyni w dniu 27. 01.2018r. w Sobotę:

 

9.00  -  wyjazd z Kartuz (parking przy Dworcu PKS/PKP w Kartuzach);

10.00   - dojazd do Experymentu w Gdyni;

od 10.00 do -OKOŁO 14.00 - zwiedzanie wystaw z opiekunami;

14.00-15.00 przejście pieszo do Orłowa na plażę (podczas przejścia omawiane skarby przyrody);

15.00-17.00 -   Przejście po plaży, obserwacja Rezerwatu KLIF ORŁOWSKI.

OKOŁO 17.00 wyjazd powrotny do Kartuz (autokar będzie czekał w okolicach plaży w Orłowie).

18.00 przyjazd do Kartuz

Na wyprawę należy zabrać: prowiant, odpowiednie ubranie (buty, ciepłe ubranie, rękawiczki, czapki,  szalik), polecamy, aby zabrać plecak, siatki i torby na "skarby" przyrodnicze z plaży. Ewentualnie pieniądze na zakupy gier w Experymencie lub jakąś przekąskę w mijanym sklepie.

Opiekunem grupy jest Anna Borowicz tel.: 534839191, mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Lista

 

Krótka relacja  z wyjazdu edukacyjnego

do Stacji Morskiej Instytutu Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu

Realizując założenia  Autorskiego Programu Nauczania, poznawanie różnych aspektów pracy biologa, zorganizowałam wyjazd do Stacji Morskiej IO UG. Przejazd trasą  między Kartuzami a Półwyspem Helskim był okazją do omówienia budowy i  ukształtowania geomorfologicznego tego regionu– rozpoznawaliśmy  polodowcowe formacje  geologiczne:  moreny denne, czołowe i pradolinę . Omawiałam, a później   rozpoznawaliśmy w terenie mijane ekosystemy, np. bory, lasy łęgowe czy kwaśną buczynę pomorską. Wskazywałam typy wybrzeża morskiego (zalewowy w okolicy Pucka czy mierzejowy na samym Półwyspie) i zapoznałam uczestników z cechami typowymi na ekosystemów półwyspu Helskiego – boru nadmorskiego i wydm.

W czasie pobytu w  Stacji uczniowie poznali pracę oceanologów. Uczestniczyli w rejsie małym statkiem badawczymi CPT. Morgan  i wykonywali pomiary zasolenia wody oraz  prędkości wiatru na wodach Zatoki Puckiej  i otwartym morzu.  

rys.1 badanie siły wiatru

Rysunek 1. Badanie siły wiatru

rys.2

Rysunek 2. Zdolne na badawczej jednostce  pływającej   Stacji Morskiej

rys.3.1

rys.3.2

Rysunek 3. Nasi Zdolni na dziobie statku

Po rejsie, Zdolni wysłuchali wykładu na temat historii powstania Bałtyku, jego obecnej fauny i flory oraz zagrożeń dla środowiska wód morskich. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji na temat introdukcji fok i morświnów w Bałtyku oraz niebezpieczeństw ,  jakie na nie czyhają. Wykłady  uzupełniały zajęcia praktyczne    z preparatyki ryb i analizowania budowy wyizolowanych jej części.

rys.4

Rysunek 4. Gotowi do pracy

rys.5

Rysunek 5. Dziewczyny wyizolowały gonady męskie

rys.6

Rysunek 6. w poszukiwaniu mózgu ryby

Ewaluacją zajęć były zadania rozwiązywane na przygotowanych przez prowadzących  kartach pracy.                 

Na zakończenie zajęć w Stacji Morskiej obserwowaliśmy karmienie fok.

rys.7.1

rys.7.2

Rysunek 7. Karmienie fok

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w najwęższym miejscu Półwyspu obserwując typ wybrzeża od strony Zatoki Puckiej i pełnego morza. Analizowaliśmy budowę geomorfologiczną półwyspu i typowe ukształtowanie drzew w lesie nadmorskim. Uczniowie zwrócili uwagę na charakterystycznie zmienione, tzw.  sztandarowe  korony sosen. Obserwowaliśmy roślinność wydmową i związek  miedzy ich budową a rolą  w utrwalaniu wydm. Poznaliśmy rośliny charakterystyczne boru nadmorskiego.

rys.8

Rysunek 8. Charakterystyczny dla lasu nadmorskiego tzw. sztandarowy pokrój sosen

rys.9

Rysunek 9.  Uczniowie rozpoznawali rośliny boru nadmorskiego. Tu wrzos i borówka.

Fotografie i tekst

Elżbieta Mazurek

Opiekunka Zdolnych z Pomorza – grupa Kartuzy